THE TICKER:

Analiza

Iata de ce nu se va ieftini benzina! Cat reprezinta taxele si accizele in pretul benzinei in toate statele europene. TOP european

de Ioan A. Murgu - Februarie 28, 2012 - 00:44
TEXT SIZE: A | A | A | A

Ultima scumpire a carburantilor a generat discutii intense in jurul acestei teme, preocuparea centrala fiind, evident, gasirea unor solutii pentru a tempera acest avans furibund al preturilor.

Recent, mai multi lideri politici au cerut statului sa scada taxele si accizele la carburanti, pe motiv ca acestea ar reprezenta jumatate din pretul benzinei si al motorinei.

Dar este acest lucru posibil? Exista vreun stat european in care accizele si taxele (in speta, taxa pe valoarea adaugata – TVA) sa fi fost reduse astfel incat sa fie ieftinita benzina?

Econtext va prezinta o abordare diferita asupra carburantilor. Va prezentam cat din pretul benzinei reprezinta accizele si TVA-ul. In toate statele Uniunii Europene.

Benzina, motorina, petrol

Pana atunci, sa mai spunem ca Econtext a analizat evolutia pretului la benzina si motorina in diverse modalitati. Am calculat inclusiv cat ar trebui sa fie pretul real al benzinei. Cu peste 10% mai putin. Dar iata cateva dintre cele mai importante analize despre carburanti.

Cum ne gaseste benzina la inceput de an? In Ungaria s-a ieftinit cu 10%. Topul statelor europene dupa pretul la benzina din ultimele luni

Benzina ar trebui sa se ieftineasca cu peste 12%! Vezi cat ar trebui sa coste acum

Topul statelor europene dupa pretul motorinei. Vezi in ce state din UE e mai scumpa motorina decat benzina

Din aprilie si pana acum, petrolul s-a ieftinit cu 30%. Petrolisti, cat mai trebuie sa scada pretul petrolului ca sa ieftiniti benzina?

Jumatati de masura pentru petrolisti: Cand creste cotatia petrolului scumpesc benzina, dar cand se ieftineste petrolul uita sa scada pretul benzinei

Pondere

Iar in aceasta analiza, Econtext va arata care este ponderea accizelor si TVA-ului in pretul benzinei. In toate tarile europene.

Pretul unui litru de benzina este format din patru componente majore: pretul de cumparare a materiei prime (petrol), cheltuielile companiei (cu transport, rafinare, distributie, livrare la pompa, angajati, etc – pe care le vom denumi generic ‚Cheltuieli de rafinare si livrare’), accize si TVA. Petrolul se tranzactioneaza in dolari, dar noi am echivalat in euro, pentru o mai buna intelegere.

In privinta primei componente, pretul de achizitie al petrolului, el este cam acelasi in toate statele europene, 0,59 – 0,6 euro pe litru. Diferentele apar la celelalte capitole.

Accize si TVA

In privinta accizelor si a TVA-ului, Romania sta destul de bine in comparatie cu celelalte state din UE. Cea mai mare pondere a accizelor si TVA-ului in pretul benzinei se regaseste in Irlanda.

Acestea reprezinta 62% din litrul de benzina. Cel mai bine stau Bulgaria si Cipru, unde accizele si TVA-ul reprezinta doar 41% din pretul de vanzare al benzinei.

Practic, costul materiei prime (petrol) nu depinde de statele europene, accizele evolueaza pe baza acordurilor europene. Ceea ce inseamna ca nu este prea mult loc pentru ieftinirea benzinei.

 

 

Dar iata ce pondere au taxele si accizele in pretul benzinei din Romania si din celelalte state din UE (euro/litru):

 

 

 

 

 

 

 

 

Iata si alte analize publicate recent de Econtext:

 

CATI BANI AU EUROPARLAMENTARII ROMANIEI! Vezi cati bani au in banci Severin, Stolojan, Vadim, Becali, Laszlo Tokes, Elena Basescu. Top 33!

 

HARTA NATIONALA A SOMERILOR in cei trei ani de criza. Cum a evoluat numarul somerilor din 2008 si pana in 2011 in toate judetele Romaniei

 

ROMANIA, TARA ESECULUI: Peste 200.000 de companii au intrat in faliment in ultimii ani. Vezi care sunt anii cu cele mai multe falimente

 

TOPUL IN CARE JUDETELE SARACE DOMINA ECONOMIA ROMANEASCA. Cum a evoluat bugetul fiecarui judet in ultimii zece ani

 

POLITIA ROMANA, IN ACTIUNE! Ce salarii au cei mai tari politisti din Romania. TOP national!

 

HARTA MINISTRILOR! Unde s-au nascut ministrii si premierii Romaniei din ultimii 22 de ani. Topul judetelor dupa numarul de ministri pe care i-au dat

 

 

SONDAJ

 

ECONTEXT A LANSAT UN SONDAJ DESPRE VIITOR PRESEDINTE AL ROMANIEI. Cine doriti sa fie noul presedinte al Romaniei, cu cine ati vota? Crin Antonescu, Gigi Becali, Dan Diaconescu, Mihai – Razvan Ungureanu, etc.?

 

CINE DORITI SA FIE NOUL PRESEDINTE AL ROMANIEI? VOTATI AICI!

SHARE:
7 Comentarii
  • ics

    @Marco, esti muci nene, tu vrei sa se renunte la regulile pietei libere si sa ni se dea benzina mai ieftin doar fiindca e extrasa din romania! Asta e comunism! Poti sa te muti in venezuela, acolo se practica asa ceva.

  • Se vede foarte clar in tabel.
    OMV-ul ar trebui fortat sa nu mai justifice un titei la 0,59.
    Ar trebui monitorizat cat titei scoate din intern si cat cumpara de afara si sa faca o medie ponderata reala. Daca nu vrea sa vanda titeiul romanesc la pret corect sa li se interzica sa-l mai exploateze, se gasesc altii care sa-l exploateze si vanda mai ieftin.
    TVA-ul ar putea fi la petroliere mai mic…si acciza…poate ajunge 0.32 ca in bulgaria…care-i problema.
    Dar Europa e mai proasta ca america…de-aia bate pasu pe loc la nspe capitole! Aia au taxe de 6+7~13% total . Nu ca noi…TVA +16% …insumeaza 33% din pretul final al unui produs.

  • Econtext

    @ Misu

    Articolul nu este postat ca sa justifice scumpirea benzinei, ca sa ia partea companiilor petroliere. Dimpotriva, Econtext a spus de nenumarate ori ca, in ciuda faptului, ca preturile sunt mici la noi in comparatie cu restul tarilor europene, veniturile noastre sunt si mai mici. In aceasta analiza aratam care sunt componentele pretului benzinei, tocmai pentru a vedea ude se pot face ajustari. Si credem cu tarie ca se pot face ajustari si la cheltuielile companiei, dar si la latura de taxe si impozite. Din pacate, dupa cum ati spus si dvs, implicatiile sunt prea vaste, iar o taiere a pretului nu este asa usoara, fiind zone efectiv captive (pretul materiei prime, accize, etc).

  • Misu

    Cineva care se recomanda a fi CFO de la Petrom a trimis acest articol pe LinkedIn ca sa justifice marirea pretului benzinei si pentru o comparatie cu nivelul pretului in diferite state europene. Comparatia e corecta, numai ca nu tine cont de factorul social adica de faptul ca cei care platesc acest pret nu au venituri la nivelul altor tari europene, dar nevoile sint comparabile. Pe de alta parte, nici statul roman nu poate renunta la taxe si accize pentru ca ar pierde o suma mare, dar care nu s-ar reflecta decit intr-o foarte mica masura intr-o reducere catre consumatorul final, beneficiarul reducerii de taxe si accize fiind tot firma producatoare care si-ar mari marja de profit. In cazurile de pozitie de monopol in care se afla companiile poducatoare de produse petroliere, singura masura menita sa influenteze pretul produselor este interventia statului directa sau indirecta (cum? – discutia ar fi prea lunga), pentru ca aplelul la renuntarea unei parti din profitul companiei petroliere (facut chiar si in vreme de criza!!) in favoarea consumatorului este o utopie.

  • M T

    Buna ziua si felicitari pt formatul si mai ales calitatea informatilor pe care le-am gasit aici.

  • Econtext

    @ Dan

    Mare atentie: cifrele reprezinta cati euro reprezinta TVA-ul in pretul benzinei. Si la fel si cu celelalte componente! Ele nu reprezinta procente, ci cat reprezinta fiecare componenta (in bani, in euro, nu in procente) in pretul benzinei.

    De altfel, acest lucru este mentionat in text.

    Econtext

  • dan

    Calculele sunt gresite in multe locuri, ati copiat de undeva orbeste.
    Nici macar TVA romanesc nu stiti cat e?