THE TICKER:

Analiza

Topul autostrazilor! Cati kilometri de autostrada a construit fiecare stat din UE in ultimii 20 de ani. Vezi unde se plaseaza Romania

de Dana Mihailovici - Octombrie 10, 2011 - 22:49
TEXT SIZE: A | A | A | A

Romania se afla pe locul opt in Uniunea Europeana in ceea ce priveste constructia de autostrazi, dupa cum arata o statistica realizata de Eurostat, oficiul european de statistica.

Incredibil sau nu, in aceasta statistica, Romania depaseste tari cu greutate din blocul comunitar, cum ar fi: Germania, Marea Britanie, Franta, Olanda, Italia, Belgia, etc.

Vom trata in aceasta analiza o tema enorm de dureroasa pentru tara noastra si enorm de dezbatuta: autostrazile! Sau, mai bine zis, lipsa autostrazilor!

Astfel, va prezentam cati kilometri de autostrada are fiecare stat din Uniunea Europeana. In plus, va prezentam si cati kilometri de autostrada au construit statele europene in ultimii douazeci de ani.

Mai exact, din 1990 si pana in 2010. Trei state nu apar in analiza noastra: Grecia, Letonia si Malta, pentru acestea nefiind disponibile toate datele.

Topul autostrazilor

Asadar, din tot blocul comunitar, cei mai multi kilometri de autostrada se afla in Spania. Spaniolii au aproape 14 mii de kilometri de autostrada. Ei sunt urmati de Germania (12.813 kilometri), Franta (11.163 kilometri). Doar aceste trei state au peste zece mii de kilometri de autostrada. De altfel, trebuie raportata infrastructura rutiera si la suprafata tarilor.

A patra pozitie este ocupata de Italia, care este urmata de Marea Britanie, Olanda, Portugalia. Romania este la coada clasamentului, ocupand locul 20, dar s-ar fi putut clasa si mai jos, daca erau publice datele exacte din Grecia, Letonia, Malta.

 

Dar iata cati kilometri de autostrada are fiecare stat din Uniunea Europeana:

 

 

Evolutie 1990 – 2010

Dupa cum spuneam, Econtext va prezinta si cati kilometri de autostrada a construit fiecare stat din blocul european in ultimii douazeci de ani.

Si va prezentam atat cresterea procentuala (cu cat la suta s-a majorat numarul de kilometri de autostrada in perioada mentionata), cat si variatia in cifre (cati kilometri a construit efectiv fiecare stat din UE in perioada 1990 – 2010).

Avans procentual

Astfel, daca analizam din perspectiva cresterii procentuale, Romania se afla pe locul opt in UE. Un loc chiar bun! Tara noastra avea anul trecut 321 de kilometri de autostrada, fata de 113 de kilometri in anul 1990. Ceea ce inseamna un avans de 185%. Iar acest avans procentual plaseaza Romania pe locul opt! Prima pozitie este ocupata de Irlanda, unde numarul de kilometri de autostrada s-a majorat de aproape 26 de ori in ultimii douazeci de ani. In termeni procentuali, ar insemna un avans de 2500%.

Marile state ale Europei se afla in a doua parte a clasamentului, cu cresteri sub 100%. De unde rezulta ca, procentual, ii depasim pe francezi, nemti, italieni sau britanici.

 

Dar iata cum a evoluat totalul autostrazilor in tarile UE (variatie procentuala):

 

 

Sa nu uitam contextul

Totusi, dincolo de acest avans procentual, este important sa vedem care sunt referintele, care sunt cifrele de la care se pleaca in momentul in care comparam anul 1990 cu anul 2010.

Astfel, chiar daca totalul autostrazilor a urcat cu doar 7% in Italia in ultimii douazeci de ani, cifrele la care ne raportam lasa Romania foarte in urma. Cu alte cuvinte, nu este importanta doar variatia procentuala, aceasta putand fi inselatoare in unele situatii.

De exemplu, Italia avea 6.193 de kilometri in 1990. Si chiar daca in ultimii douazeci de ani s-a realizat destul de putin la acest capitol, infrastructura rutiera din Italia o depaseste cu mult, cu foarte mult pe cea din tara noastra.

Cei mai mari constructori

Dar sa vedem cine a construit cel mai mult in intervalul mentionat! Cea mai harnica tara la capitolul autostrazi a fost tot Spania. Autoritatile spaniole au construit 8.807 kilometri de autostrada in ultimii douazeci de ani. Ceea ce inseamna circa 450 de kilometri pe an!

Urmatorul loc este ocupat de Franta, care si-a marit volumul de autostrazi cu 4.339 de kilometri. Aproape 2 mii de kilometri au construit si nemtii in acesti ani. Romania a construit doar 208 kilometri, aproape cat Slovacia.

In spatele nostru sunt state precum Bulgaria, Cehia, Cipru, Luxemburg. Totusi, aceste tari au o suprafata cu mult mai mica decat a Romaniei, astfel incat, daca am compara suprafata cu numarul de kilometri construiti, am avea mari sanse sa ne trezim chiar pe ultimul loc!

 

Dar iata cati kilometri de autostrada a realizat fiecare stat european din 1990 si pana in 2010 (variatie numerica):

 

 

Inca un lucru: apare o intrebare importanta privind aceste statistici.

Intrebarea ar suna cam asa: de ce unele din marile state europene (gen Marea Britanie sau Olanda) nu au mai construit asa de multi kilometri de autostrada in ultima perioada?

Raspunsul este pe cat de simplu, pe atat de adevarat: pentru ca nu prea mai au nevoie, pentru ca au o infrastructura rutiera destul de completa.

 

 

 

 

 

 

Iata si alte analize publicate recent de Econtext:

 

Calea pribegiei! Cati romani au plecat definitiv din tara in ultimii 20 de ani. Si cati straini s-au stabilit in Romania. Vezi si structura pe sexe

Topul prefectilor datornici. Cati bani datoreaza prefectii din Romania

Harta infractionalitatii! Unde este cel mai nesigur de trait in Romania. Topul judetelor dupa numarul infractiunilor

 

 

 

 

SONDAJ

Econtext a lansat un sondaj despre autostrazi. Toate partidele ne-au promis la alegerile trecute peste 1.000 de kilometri de autostrada. Cand credeti ca va avea Romania 1.000 de kilometri de autostrada?

VOTATI AICI

SHARE:
10 Comentarii
  • Econtext

    Pentru Gioni

    Intr-adevar, asa se prezinta sursa, dar nu am inclus-o pentru a nu crea confuzii intre sigla Econtext si sursa. Ne gandim la solutii.

    Econtext

  • gioni

    Pentru ECONTEXT

    Aveti dreptate. Eu nu citisem textul, imi aruncasem un ochi pe tabel. De obicei, academic vorbind, sursa datelelor este prezsentata sub tabel.

    Toate cele bune!

  • SanduS

    unde era germania de est in 1990. ca vesticii aveau o mie de kilometrii demult tare.

  • nmr

    ~200 de km in 20 de ani, rezulta o medie de 10km/an.
    Gresesc daca spun ca in ritmul asta ne trebuiesc vreo 1000 de ani sa ajungem unde era Germania in 1990?

  • Econtext

    Pentru Maxlife

    Exact asta spunem si noi daca veti citi tot articolul. Degeaba ne laudam cu o crestere procentuala buna, daca la nivel numeric stam prost. Nu se compara o cestere de la 5 la 40, cu o crestere de la 7.000 la 10.000, de exemplu.

    Econtext

  • Citat “Incredibil sau nu, in aceasta statistica, Romania depaseste tari cu greutate din blocul comunitar, cum ar fi: Germania, Marea Britanie, Franta, Olanda, Italia, Belgia, etc.” Pai ii batem la cresterea procentuala doar ca la kilometrii asfaltati de autostrada suntem pilaf. Germanii au mai construit 2000 de km si noi 110 km si nici aia calumea, nici nu ne comparam cu ei.

  • Peacemaker Twister

    Referitor la aceste statistici, de?i nu e pe primul loc Germania este de departe ?ara cu cea mai dens? re?ea de autostr?zi ?i cu cea mai bun? calitate a autostr?zilor. Sunt autostr?zi cu dou? benzi pe sens, sau cu trei benzi pe sens dintre care Germania are cele mai multe. N-o s? vedem degrab? în România autostr?zi cu trei benzi pe sens, da m?car de-am vedea din cele cu dou? benzi pe sens…

  • Peacemaker Twister

    S? nu ne îmb?t?m cu ap? rece…. Unii indicatori sunt foarte î?el?tori! Trebuie raportat nr. de km construi?i la nr de kmp?tra?i ai fiec?rei ri ?i o s? vede?i c? suntem pe ultimul loc chiar sub ,,jude?e europene,, ca Luxemburg. Nu e de mirare când am avut ?i avem mini?trii la transporturi începând cu B?se marinarul care e obi?nuit mai mult pe ap?, cu Mitrea ?oferul care a f?cut avere fabuloas? din te miri ce!, ?i însfâr?it cu Ancu?a care are o mutri?oar? de tocil?reas? frunta la facultate impins? cu proptele de t?ticu (B?selu) s? fie premiant? ?i ?ef? de promo?ie la teorie, dar repetent? la practic?….

  • Econtext

    Pentru Gioni

    Sursa informatiilor este prezentata intotdeauna. Aici este Eurostat, dupa cum am spus la inceputul acestui articol.

    O sa prezentam si o astfel de analiza, raportata la suprafata (de altfel, am mentionat acest aspect in analiza de fata). Vom prezenta si alte analize despre autostrazi, dar am luat-o incetisor, cu faptele brute.

    Daca ma aveti si alte idei despre autostrazi sau alte subiecte, sunteti binevenit.

    Multumim
    Econtext

  • gioni

    de cele mai multe ori situatiile prezentate de voi sunt ok. poate nu ar fi rau sa adugati si sursa informatiilor. referitor la articolul de fata, mai relevant era cred sa raportati lungimea autostrazilor la suprafata tarii.