THE TICKER:

Editorial

Domnule Boc, ce trebuie sa platim pentru a ingheta pretul la benzina?

de Bogdan Asaftei - Aprilie 14, 2011 - 21:49
TEXT SIZE: A | A | A | A

In sfarsit, se pare ca misca ceva pe piata carburantilor. Se vorbeste despre inghetarea pretului la benzina si motorina, la fel cum au facut vecinii nostri bulgari.

Mai mult, s-ar putea sa fie vorba despre o inghetare a pretului pentru o perioada de sase luni. Cu alte cuvinte, Guvernul ar vrea sa ajunga la o intelegere cu societatile care detin statii de alimentare, anume cu Petrom, OMV, Rompetrol, Lukoil, Mol, pentru a bloca pretul carburantilor.

Implicatii

Dar ce presupune un astfel de acord? Iata care cred ca ar putea fi implicatiile unui asemenea acord:

1. In primul rand, pentru a accepta acest lucru, companiile petroliere ar putea cere ceva la schimb.

2. In al doilea rand, daca se impune o astfel de decizie, aceste companii ar putea iesi in pierdere si, dupa expirarea perioadei de inghet, ar putea tine pretul mai sus pentru a recupera din pierderi.

In prima varianta, intrebarea este clara: ce avem de dat la schimb? Cea mai buna solutie este sa ajungem la o amnistie. La ce ma refer? Daca se dovedeste ca aceste companii petroliere au ridicat pretul benzinei in mod nejustificat (asa cum s-a declarat in dese randuri), atunci am putea face un schimb. Practic, Guvernul ar putea ‚ierta’, scuti aceste companii de o penalizare daca sunt de acord sa inghete preturile. Iar o astfel de intelegere ar functiona ca o compensatie.

In a doua varianta, mecanismul este identic cu prima varianta. Le impunem companiilor petroliere sa accepte inghetarea preturilor pentru a nu primi penalizari uriase pentru ca ar fi ridicat nejustificat pretul carburantilor. Practic, este o diferenta de nuanta intre cele doua variante.

In plus, in ambele variante este important sa monitorizam comportamentul companiilor dupa ce expira aceasta perioada de inghet. Exista o institutie care se ocupa de aceasta monitorizare, dar, deoacamdata, prezenta ei a fost foarte ‚subtila’. Este vorba de Agentia Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE).

Cand este cel mai bine sa inghetam pretul?

Dincolo de aceste ipoteze, trebuie sa mai tinem cont de un fapt, cel putin la fel de important. Cand inghetam pretul carburantilor? S-ar putea ca aceasta inghetare sa ne fie defavorabila.

S-ar putea sa inghetam pretul, iar apoi petrolul sa se ieftineasca, ceea ce ar ieftini si benzina. Doar ca noi, inghetand pretul, nu am avea parte de o astfel de ieftinire. Ceea ce ar avantaja companiile petroliere: sa ingheti pretul la o valoare mare.

Astfel, inainte de a ingheta pretul, trebuie realizata o analiza pentru a vedea in ce directie ar putea merge cotatia petrolului. Caci aceasta influenteaza decisiv pretul carburantilor. Iar daca titeiul a intrat pe o panta de ieftinire, sa asteptam ca si companiile de la noi sa ieftineasca carburantii. Si sa inghetam pretul doar daca petrolul ar reincepe sa se scumpeasca.

Alta solutie: sa inghetam pretul doar pentru scumpiri

Totusi, aceasta solutie este complicata, este greu de estimat cat si cum va evolua cotatia petrolului. Si, atunci, ce e de facut? Exista o alta solutie: sa inghetam pretul acum si sa adaugam o clauza care sa spuna urmatorul lucru: daca titeiul o ia in jos, atunci sa dezghetam pretul si sa ieftinim carburantii.

Practic, sa inghetam pretul doar pentru scumpiri, nu si pentru ieftiniri. Din nefericire, nici aceasta varianta nu este atat de simpla de aplicat. Cum convingem companiile petroliere sa accepte aceasta propunere, ce le putem oferi intr-o astfel de negociere? La aceasta intrebare gasim raspunsurile mai sus. Practic, reajungem la una din primele doua variante: le scutim de o eventuala penalizare ca sa accepte aceasta propunere.

Ce se intampla in acest moment?

Un singur lucru mai trebuie spus. Sunt sigur ca expertii romani din industria petrolului monitorizeaza atent evolutia titeiului. Dar, ca sa-i ajutam, mai spunem un lucru: ultimele doua scumpiri ale benzinei si motorinei in Romania au avut loc cand petrolul new-yorkez era la 104 dolari/baril, respectiv, la 111 dolari/baril. In acest moment, petrolul este la aproape 108 dolari/baril. Ceea ce inseamna ca a coborat sub ultima scumpire. In plus, tendinta pe termen scurt ar fi de ieftinire, spun unii analisti internationali.

In concluzie, sa speram ca aceasta scurta analiza ar putea ajuta la stabilirea unui acord cat mai bun, atat pentru populatie, cat si pentru companii. Iar la ultimele, ma refer, in special, la perioada post-inghetare, pentru a nu aparea ‚efecte compensatorii’.

Bineinteles, trebuie vazut si daca legea care ar permite aceasta inghetare ar fi in acord cu legislatia europeana. Altfel, intreg setul de scenarii este inutil.

 

Vezi alte articole despre scumpirea benzinei si a motorinei:

Lukoil scumpeste benzina si motorina, la trei zile de la ultima scumpire

Adio, benzina! Petrolul ar putea disparea de pe Terra in urmatorii 50 de ani

Barilul de petrol a sarit de nivelul de 107 dolari. Vine o noua scumpire a benzinei?

Revolutie in Statele Unite! Obama vrea sa reduca drastic importurile de petrol. Litrul de benzina costa 1 dolar in SUA

Protest la scara nationala impotriva scumpirii benzinei. In Bulgaria!

SHARE:
0 Comentarii